A makarenkói pofon

Bár nem volt az erőszak híve, mégis egy pofon miatt került be a történelembe a 125 éve született szovjet pedagógus, Anton Szemjonovics Makarenko. Azt már kevesebben tudják, hogy Pedagógia hősköltemény című háromkötetes munkájában művészi leírását adta tanítási elveinek.
Makarenkóról általában egy pofon jut eszünkbe, noha az 1883. március 13-án a Harkovi kormányzóság alá tartozó, Szumi járásbeli Belopoljeban született pedagógus elveinek középpontjában az önigazgató kollektíva elve áll. Példa erre, hogy a Gorkij-telepi iskolában oly mértékű demokrácia volt, hogy Makarenkónak ugyanakkora szavazati joga volt, mint kamaszodó diákjainak.

Az elhíresült pofon

Pedagógus legyen a talpán, akinek soha nem viszketett a tenyere, hogy lekeverjen egy taslit a rakoncátlan nebulónak. Nagymamáink, apáink idejében nem is volt olyan nagy csoda, ha a tanár egy kis testi fenyítést is alkalmazott, miután a szóbeli érvekből már kifogyott. Makarenko egyenesen az írógépet vágta egyik zsidózó tanulója fejéhez, majd a székével támadt rá, szerencsére lefogták, mielőtt nagyobb baj lett volna a dologból. A pofon sem legenda: a polgárháború még javában tartott, amikor a Gorkij-telepi iskolába, ahol akkoriban Makarenko is tanított, kiskorú bűnözők kerültek. Szinte lehetetlen feladatnak bizonyult leszoktatni őket a lopásról, a telep vagyonát szó szerint széthordták, a pedagógusokat kigúnyolták. Különösen egy Zadarov nevezetű kamasz volt pimasz, és amikor a sokadik szóbeli figyelmeztetés sem használt, hirtelen felindulásában Makarenko lekevert egy pofont a renitenskedő diáknak. Láss csodát: ettől kezdve nem történt rendbontás, a gyerekek szinte angyalokká váltak, és mindezt Makarenko úgy magyarázta, hogy érzelmeinek ilyen nyílt és korlátot lebontó megnyilvánulása megváltoztatta Zadarov felfogását róla, és ez lehetővé tette környezetéhez való viszonyának megváltoztatását is. És mivel Zadarov volt a főkolompos a társaságban, a viselkedését majmoló társai is megváltoztatták a magatartásukat. A pofozkodást – nagyon okosan és óvatosan – Makarenko elnevezte „hirtelen ráhatás módszerének”, de több tanulmányában is elítélően ír a testi fenyítésről. Később az írógéppel való dobálózást és a pofont pedagógusi karrierje „mélypontjának” nevezte.

Követendő példa?

El kell ismerni, hogy Makarenko meglátásaiba, a rengeteg ellentmondás mellett, sok igazság is vegyül. Így például rájött, hogy egy önigazgató közösség alapja a fegyelem. De nem a közösségre ráerőszakolt, hanem az eredmények érdekében önként felvállalt fegyelemben látta az üdvösséget. Híressé vélt kijelentése, „követelek tőled, mert tisztellek”, sok mai pedagógus számára is iránymutató lehet.
MAKARENKO EGÉSZ ÉLETÉBEN KÖZÖSSÉGBEN GONDOLKODOTT, DEMOKRATIKUS ELVEI ILY MÓDON ELLENTMONDÁSBA KEVEREDTEK A KOMMUNISTA ELVEKKEL. Õ IS ÚGY VÉLTE, AZ EGYÉN CSAKIS AKKOR BOLDOGULHAT, HA TEHETSÉGÉT A KÖZÖSSÉG FELVIRÁGOZTATÁSÁNAK SZENTELI. SZERINTE A MUNKÁNAK AKKOR VAN NEVELÉSI HATÁSA, HA VALAMENNYI GYERMEK RÉSZT VESZ – TERMÉSZETESEN ÉLETKORA SZERINT – A KOLLEKTÍVA SZÁMÁRA HASZNOS TEVÉKENYSÉGBEN. NYILVÁN, EZ A FAJTA GONDOLKODÁSI MÓD INKÁBB A MARXISTA DOKTRÍNÁKHOZ ÁLL KÖZEL, MINTSEM AHHOZ A DEMOKRATIKUS SZELLEMHEZ, AMIT A MAGA MÓDJÁN MAKARENKO NÉPSZERÛSÍTENI PRÓBÁLT.

Reklámok
Kategória: Uncategorized | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s