Búcsú C-tól

Ha valaha is gondoltam arra, hogy netán focista legyek, azt Johan Cruyff hatására tettem. És ha meghódítottak a hippik, azt Cruyffnak és John Lennonnak köszönhetem. Focista és hippi nem lettem – egyik a különleges tehetség, másik a megfelelő frizura hiányában – de érdeklődésem személyük iránt megmaradt. Mindketten a maguk területén a történelem legnagyobbjai közül valók. Mind a kettő hamisíthatatlan művész.
Követtem életútjukat, még ha egy idő után már jobban érdekeltek egyéb sportok és a hippi mozgalom helyett mondjuk Che Guevara. Fiatalkori tévelygéseim közepette ők megmaradtak állandóknak. Hatásuk nem múlt el múlt el nyom nélkül. Sem bennem, sem a világban. John volt a zene Johannja, Cruyff a foci Lennonja. Büszkék lehetünk, hogy kortársaik voltunk.
Lennon 1980-ban halt meg, 18 évesen megkönnyeztem tragikus elmúlását. Cruyff ma lett az égi csapat tagja – ötvenen túl is elszomorodtam ezen. Vagy tán azért búsulok, mert velük fiatalkorom egy része tűnt tova. Végül is gyarló az ember, mások sírja mellett is a sajátjára gondol. Hogy még meddig, és hogyan. Mikor ő? Miért?
Lennont, akivel egy napon születtem, egy őrült ölte meg. Cruyffot az a betegség, amivel én is küzdök immár egy éve. Ő nem volt ilyen szerencsés: miután felfedezték a bajt, még egy fél év adatott meg neki a Nap alatt.
A holland zseni élsportoló korában is három-négy csomag cigit szívott. Negyed évszázada mondott örök búcsút a füstölésnek, amikor már szíve kezdte felmondani a szolgálatot. Végül beteg tüdeje vitte el. Ami egész életében és végül betegsége idején jellemezte: az elegancia és a küzdeni tudás.
A dologban nincs tanulság. Amikor egy ismerősömnek elmondtam frissen kiderült bajomat, ennyit válaszolt: ha hívnak, menni kell. Nincs mese.
Kinek előbb, kinek utóbb. Kit, mennyire szeretnek az égiek.

Cruyff_2377125b

Reklámok
Kategória: Uncategorized | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Boglarka Kicsi szerint:

    Nem szolok hozza,amihez nem ertek.Van egy halom problemam,az elmult ev elegge tele volt tuzdelve esemenyekkel,temetesek,munkahelyi gondok,ez mar eleg,tobb nem is kell.Es meg nagypentek is van,igazan nem szeretnek senkit zavarni.Viszont,egyetlen dologban egyetertunk:hogy nincs tanulsag.En sajat tapasztalatbol tudom,en is 18 evesen nekiszegeztem az orvosnak a kerdest:miert pont en?Mit valaszolt?:”A kerdes jogos”Ennyi,egyszeruen,a kerdes jogos,azota eltelt 24 ev,kb,persze,egesz eletem e korul a jogos kerdes korul zajlik.Meg az osztalyfonokom,akit emlitettem a mentori dij kapcsan,O is azt valaszolta,szuleim kerdeztek:ez a gyermek nem beteg?”Nem.O ilyen.”Mit lehet tenni?Elfogadni ezt igy,ahogy van,ez a legnehezebb,mas lehetoseg nincs.Na igen,azt hiszem,ez az,amiben egyetertunk.

Vélemény, hozzászólás?

