Húsvéti egypercesek

A nyúl vagy a tojás?

Az emberek ideológiák, erkölcsi értékrendek, esetleg szimpátiák mentén szövetkeznek. Nagyon jól talált egymással Hitler és Mussolini, de elképzelhetetlen lett volna – az utókor szerencséjére –, hogy Roosevelttel vagy Churchillel szövetkezzenek. Ebben a felállásban a kétkulacsos Sztálin nem jön számításba, hiszen ő a hatalma és hadseregének ereje miatt került a képbe. Egyébként mindenki utálta.

Nos, valahogy így vagyok a húsvéti nyuszival és a tojással is. Hogyan került a kettő egymás mellé? Evolúciós tény, hogy lehetetlen őket együtt emlegetni. Minden biológiai szabálynak és a józan észnek is ellentmond a nyuszi meg a tojás szövetsége. Mert mi a nyúl? Egy emlős, amelyik eleven utódokat hoz világra, és azokat tejjel táplálja. És mi a tojás? Egy nagy, sok tartalék tápanyagot tartalmazó petesejt vagy zigóta. A kis nyuszika meg nem tojásból kel ki. A nyúl nem madár. Ahogyan immár bizonyítottnak látszik az is, hogy a gyereket nem a gólya hozza.

Azért is furcsa és érthetetlen a helyzet, mert nekem gyerekkoromban, fényes nappal, az utcán a tojásaimat lopták el a cigány lurkók. Nem a nyulamat. Arról a tojásrablók nem is kérdeztek. Aztán locsoláskor sem nyulat adnak a szélesen vigyorgó és a sok kölnitől szagos nénik. Hanem tojást. Vagy pénzt. Hogy aztán anyuka azon is tojást vásároljon. A jókedvű locsolót pedig süteménnyel és – ha elég nagy már – pálinkával kínálják. Nem fülessel. Egy idő után már süti és ital egyre megy – de ezért sem a nyúl a hibás. Inkább a tojás… Locsoló kis kertész legény legyen a talpán, aki megérti az összefüggést nyuszi és tojás között. A kettő közötti hasonlóság legfeljebb annyi, hogy a tojást is, a nyulat is megesszük. Már aki…

Mégis, úgy érzem, kozmikus fontosságú kérdés tisztázni a nyuszi és a tojás viszonyát. Ennek leginkább az ad aktualitást, hogy a nyúl legalább annyira idegenül mozog a tojások világában, mint egy muzulmán a keresztény Európában. Addig nincs gond, míg a tojás (alkalomadtán a nyúl) nem robban. De mi lesz, ha mégis…? Ez itt a kérdés!

Nem hibbantam bele a húsvéti készülődésbe. Vagy – ahogyan ebből az okos írásból is kitűnik – nem mutatom. Mondhatják azt, hogy jobb dolgom is lehetett volna, mint a nyusziról és a tojásról írni, még ha ilyenkor húsvét tájékán ez létfontosságú kérdés is. Egyébként teljesen igazuk van. Néha én sem értem magam…

Mindazonáltal mégsem hagy nyugodni a kérdés: mi volt előbb, a tojás vagy a nyúl?

Esetem a román húsvéttal

A katonaságban történt, még a 80-as évek elején. Román húsvét napjára ébredtünk, aszondja Ionel: Hristos a inviat! Azt sem tudtam, hogy húsvét van, nemhogy tudtam volna mit jelent ez a bejelentés. Mondom neki, mint egy csendes bolondnak, akit nem akarunk megsérteni: tényleg? Ez jó hír, rég várom, végre ezt is megértem.
Öt perc múlva jön szembe Costel: Hristos a inviat! – veti oda. Erre a jól értesültek cinkos mosolyával csak bólintottam: tudom, mondta a Ionel. És aztán jöttek sorra a bakák, hogy Krisztus feltámadt, én meg hol szélesen vigyorogtam, és örömömről biztosítottam az illetőt, hol meg rájuk kacsintottam, mint aki tudja rég, mi a dörgés.
Estefele kérdem egyik okosabb kollégámat: tud valami közelebbit erről a feltámadásról, tényleg igaz, netán le is szerelünk, ha már ütött az óra? Rám néz sajnálkozva: te hülye vagy ember? Húsvét van, mi így köszönünk ilyenkor…

Kategória: Uncategorized | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

2 hozzászólás a(z) Húsvéti egypercesek bejegyzéshez

  1. bogi2016 szerint:

    Ugy latom,mindenki morcos,en,husvet vasarnap “megvilagosodtam”rossz az ido,esett az eso,es szerencsetlenul ereztem magam,nem tudok en egyedul segiteni magamon sem,mason sem,ugy ertem “Nalad nelkul senkim sincs ezen a foldon””Te megy elottem,megszabaditottad a labam az elesestol,szemem a konnyhullatastol,lelkem a halaltol,te elotted jarok e foldon eletem minden napjan”vagy,ehhez hasonlok jutottak eszembe,nem ujdonsag,az is lehet,nem pontos az idezet.Ha az ember tehetetlennek erzi magat,ilyenek jarnak a fejeben.mindegy,ugy jartam,mint egy szombatista kolleganom,O ha nem tudott segiteni,artani sem,gondolom,ezt tanitottak neki.Kulonben,peldaul ok nem tartjak sem karacsonyt,sem husvetot.Es nem is koszonnek sehogy,roman volt.Ki erti ezt?

  2. bogi2016 szerint:

    Lehet,hogy nem ide tartozik,mondom,lehet(nem biztos)Unnepekrol leven szo,es az elhiresult szentgyorgynapokrol.Kezdetben,ugy-e,voltam en-majd,sok-sok ev mulva voltak az elso szentgyorgynapok.Azokon mi is ott voltunk,kezenfogva jarkaltunk az ejjeli tomegben,hangzavarban.Kesobb,haromig dolgoztam,minden nap.,penteken is,kedvem sem volt,energiam sem menni.Talan,Ez idetartozik,nem irok nevet,egyik kedves,mondem,nagyon kedves kolleganom,testvere,meg kb igen,asszem 20 egynehany eve balesetet szenvedett,azota is le van benulva,teljesen,mert eltort a nyagcsigolyaja.Kedves kolleganom,miutan,egymasutan szulei meghaltak,segiteni akart,es elutaztak Kinaba,ahol megmutottek,tortent mindez szentgyorgynapokkor,tortenetesen fix akkor meghalt a masik kolleganom edesanyja,harmadik kolleganom lebetegedett,igy kezdtuk a hetfo reggelt,meg tiszta szerencse,hogy en nem voltam beteg,mert nem lett volna,aki a betegekkel szoba alljon.Errol ennyit.Azota sincs sokkal jobban,visszatertek a nagy utazasrol ossejtbeultetessel probalkoztak.Szoval,altalaban,ha gond volt,en mindig ott voltam,ezt a fonokom is megerositette.most,tehetetlen volt O is,az en ugyemmel kapcsolatban.Kozben,elmentek Emil novere,ket gyermekkel es egy taskaval,Magyarorszagra.Most,megszunt a munkahelyem,Emil dolgozik,fajtatja a labat.En nincs,amit unnepeljek.Tomeggel dolgoztam,eveken keresztul,nincs hianyerzetem.Vannak fiatalok,ugyesek,szepek,nagyon helyes,koncertezzenek.Valoszinu,azert tartozik ez ide,mert a helyzeten ugysem valtoztat,se nem oszt,se nem szoroz.Csak az erzekenysegrol,a fajdalomrol,es a tenni akarasrol szol.

Vélemény, hozzászólás?

